Nødprocedure for indmelding i EMCS
Når EMCS ikke er tilgængelig, skal vareafsendere og varemodtagere følge nødproceduren.
Utilgængelighed og tilladelse til at anvende nødprocedure annonceres på Driftsmeddelelser for toldsystemer og EMCS
Hvis utilgængelighed ikke er annonceret endnu, eller hvis skat.dk ikke er tilgængelig, skal du kontakte Toldstyrelsens Servicedesk på tlf. 70 15 73 01. Telefonerne er åbne mandag til fredag kl. 8.00-17.00.
Uden for telefontiden kan Toldstyrelsen kontaktes på servicedesk@toldst.dk. Mailen bliver overvåget på hverdage i tidsrummet 7.00-20.00 samt kl. 10.00 og 14.00 i weekender og på helligdage.
Ved kortere nedbrud anbefales det, at du så vidt muligt venter med at udstede ledsagedokumenter eller kvitterer for modtagelse af varer, til det er muligt at gøre det elektronisk i systemet frem for at anvende de midlertidige blanketter.
Under nødproceduren skal du anvende følgende midlertidige blanketter:
- 22.074 - EMCS - Midlertidigt ledsagedokument - en kopi skal følge varen
- 22.075 - EMCS - Midlertidig kvittering
- 22.076 - EMCS - Midlertidig ændring af destination
- 22.077 - EMCS - Midlertidig afvisning
- 22.078 - EMCS - Midlertidig opsplitning
- 22.079 - EMCS - Midlertidig annullering
Når EMCS er tilgængeligt igen, skal der udstedes tilsvarende elektroniske dokumenter i systemet til erstatning for de midlertidige dokumenter, der er udstedt under nødproceduren.
Det er vigtigt, at alle data bliver indtastet, og ved udfyldelse af udkastet til elektronisk ledsagedokument, skal det anføres, at der er tale om "udskudt forsendelse".
Af hensyn til historik eller efterkontrol skal din virksomhed derefter gemme de midlertidige dokumenter.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om Varer omfattet af harmoniserede afgifter