Opret en betalingsordning
Hvis virksomheden ønsker at betale åbne poster på Skattekontoen i rater, kan du oprette en betalingsordning. Det kræver dog, at virksomheden opfylder en række betingelser. Bl.a. kan virksomheden kun have én betalingsordning ad gangen, og du kan ikke oprette en betalingsordning, hvis virksomheden har skattekontogæld til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
I 2024 koster betalingsordningen 0,9 procent i rente om måneden (0,7 procent om måneden i 2023). Renterne skal betales på betalingsordningens sidste rate. Renterne er ikke fradragsberettigede.
Læs mere her på siden, hvad du skal tjekke på forhånd, før du opretter en betalingsordning. Se også videoen herunder om betalingsordninger.
Der er en række betingelser en virksomhed skal opfylde for, at virksomheden kan få mulighed for at oprette en betalingsordning. Det drejer sig blandt andet om:
- Virksomheden må ikke have skattekontogæld, der er til inddrivelse
- Virksomheden kan kun have 1 betalingsordning ad gangen
Guide til at opfylde betingelserne
Herunder kan du finde hjælp til, hvordan virksomheden opfylder betingelserne, så du kan få mulighed for at oprette en betalingsordning.
Hvis virksomheden opfylder alle betingelserne, kan du gå videre til trin 2: Sådan opretter du en betalingsordning.
Sådan bruger du guiden
Markér den eller de situationer, som er gældende for din virksomhed. Herefter får du en beskrivelse af, hvad der gælder for den valgte situation.
Hvis du ikke ved, om virksomheden opfylder betingelserne, kan du trykke på spørgsmålstegnene ud for hver enkelt linje og få en beskrivelse af, hvordan du tjekker det.
Når din virksomhed opfylder alle ovenstående betingelser, kan du gå videre til trin 2: Sådan opretter du en betalingsordning.
Før du kan oprette en betalingsordning, skal du være opmærksom på følgende:
• Der kan ikke indgås en betalingsordning på mindre end 800 kr.
• Det anbefales, at alle krav medtages, når der oprettes en betalingsordning.
• Hvis virksomheden har krav på Skattekontoen udenfor betalingsordningen, som overskrider betalingsfristen, vil betalingsordningen blive afbrudt.
• Visse typer af krav kan ikke indgå i en betalingsordning. Det gælder for:
- Toldkrav
- Grundskyld og dækningsafgift
- Renteskat, royaltyskat og udbytteskat
- Administrative straffebøder og tvangsbøder
• Virksomheden skal have overholdt eventuelle tidligere betalingsordninger på Skattekontoen inden for den sidste måned.
• Betalingsordningen kan højst gælde i et år.
• Første betaling af en rate af betalingsordningen skal ligge imellem 8 og 30 dage efter, du har oprettet den. Første betalingsdato skal være en hverdag. Du vil modtage en fejlmeddelelse, hvis første betalingsdato er sat som en banklukkedag.
Sådan opretter du en betalingsordning
1. Log på TastSelv Erhverv
2. Vælg Skattekontoen
3. Vælg Betalingsordning
4. Vælg Opret ny betalingsordning
5. Vælg de krav, du ønsker at medtage i betalingsordningen. Vær opmærksom på, om der er flere sider med krav. Du kan selv vælge hvilke og hvor mange krav, du vil medtage i betalingsordningen. Husk at de krav, som du ikke tager med i betalingsordningen, skal betales til tiden. Hvis du ikke overholder virksomhedens betalingsfrister, vil betalingsordningen blive afbrudt, og du vil modtage en rykker for udestående gæld. Vælg hvor ofte du vil betale en rate (hver måned eller hver 14. dag).
6. Vælg beregningsmetode (enten beløb pr. rate eller antal rater)
7. Vælg hvilken dag du vil betale første rate. Den første rate skal betales imellem 8 og 30 dage fra den dag, hvor du opretter betalingsordningen. Første betalingsdato må ikke være en banklukkedag. Har du valgt månedsvis betaling, kan rateantal maksimalt være 12. Er der valgt betaling hver 14. dag, kan antallet af rater maksimalt være 26 rater.
8. Vælg Beregn. Hvis du får en fejlkode med teksten "162: Ikke muligt at beregne renter", skal du ændre første betalingsdag til en bankdag.
9. Kontroller om dine indtastninger svarer til dine ønsker. Acceptér herefter betingelserne for betalingsordningen.
10. Vælg Godkend.
Når du har godkendt betalingsordningen, vil du få tilsendt en kvittering i virksomhedens Digitale Post.
11. Du er nu færdig med at oprette betalingsordningen.
Hjælp til at oprette betalingsordning
Ring på telefon 72 22 28 00, hvis du skal have hjælp til at oprette betalingsordningen. Log på TastSelv Erhverv, inden du ringer. Så kan vi hurtigere hjælpe dig.
Du skal huske at betale raterne på betalingsordningen til tiden.
Sådan betaler du
Du kan betale via
- Netbank
- Visa/Dankort eller Dankort
- MobilePay
Du kan også betale via Betalingsservice. Du kan finde tilmeldingsoplysningerne i kvitteringsbrevet, "Her er din aftale", som vi sendte til din virksomheds Digitale Post, da du oprettede betalingsordningen.
Læs mere om betaling til Skattekontoen.
Betalingen er ikke øremærket betalingsordningen
Du skal være opmærksom på, at betalingen ikke er øremærket betalingsordningen. Det vil sige, at din betaling kan gå til at dække andre poster på Skattekontoen. Hold derfor løbende øje med din Skattekonto, så du sikrer, at du har nok penge på Skattekontoen til at dække afdragene og evt. renter og andre poster.
Husk at indberette din virksomheds pligter (fx moms eller A-skat) til tiden og husk at betale dem. Hvis du ikke betaler dem, kan det betyde, at de penge, du indbetaler til raterne på betalingsordningen, går til at dække anden gæld, og derfor overholder virksomheden ikke længere betingelserne for betalingsordningen. Læs mere i afsnittet Den ældste gæld bliver betalt først.
Særligt for coronalån: Hvis du ikke indberetter til tiden og får en foreløbig fastsættelse, betyder det, at virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for lånet, og derfor opsiger vi det. Det betyder samtidig, at betalingsordningen ophører, hvis den inkluderer lånet.
Særligt for negative indberetninger: Hvis virksomheden har penge til gode ifm. en negativ indberetning, vil pengene blive modregnet i både poster og den eksisterende betalingsordning.
Betal renter
Tilskrives der renter på Skattekontoen, som ikke er omfattet af betalingsordningen, skal du betale disse til Skattekontoen. Ellers risikerer du, at betalingsordningen bliver afbrudt. Renterne er ikke fradragsberettigede.
Den ældste gæld bliver betalt først
Alle virksomhedens indbetalinger og udbetalinger indgår i en samlet saldo. Derfor kan du ikke øremærke en betaling til en bestemt postering - fx til at dække de resterende rater på en betalingsordning.
Når vi modtager din betaling, bliver pengene brugt til at dække posteringer, der står på kontoen og er klar til at blive betalt. Det vil sige, at dit indbetalte beløb måske først går til at dække andre poster end virksomhedens gæld.
Du kan altid se på Skattekontoen, hvordan og hvornår en indbetaling er brugt, og hvordan en postering er betalt. Se detaljevisningen, som du får frem ved at trykke på den enkelte indbetaling eller postering.
Hold løbende øje med virksomhedens saldo på Skattekontoen og sørg for at betale til tiden. De beløb, som ikke er omfattet af betalingsordningen, skal du også betale til tiden. Det gælder også renter og gebyrer. Ellers bliver betalingsordningen afbrudt, og vi sender en rykker for hele gælden.
Hvis du ikke overholder betalingsordningens frister eller andre betalingsfrister, afbryder vi betalingsordningen og sender en rykker for hele gælden. Du vil først kunne oprette en ny betalingsordning 30 dage efter, den tidligere betalingsordning er afbrudt.
Hvis virksomheden i mellemtiden har fået skattekontogæld til inddrivelse, vil du ikke kunne indgå en ny betalingsordning, før du får betalt skattekontogælden.
Vær opmærksom på, at du ikke modtager en meddelelse fra os, hvis vi afbryder din virksomheds betalingsordning. Du kan se på virksomhedens Skattekonto under Betalingsordning, om din virksomheds betalingsordning er blevet afbrudt.
Normalt kan du betale op til 5 hverdage før betalingsfristen.
Men når du har en betalingsordning på Skattekontoen, kan du ikke indbetale før forfaldsdatoen til dine andre pligter.
Det skyldes, at indbetalingen kan udligne sig i betalingsordningen. Indbetal i stedet samme dag, som pligten forfalder.
Du skal være opmærksom på, at hvis du har en betalingsordning på din Skattekonto, og du indberetter en negativ angivelse/efterangivelse (fx moms, A-skat, m.v) og/eller overskydende selskabsskat, eller hvis du har en skattekreditordning, vil beløbene blive brugt til at dække rater på din betalingsordning.
Raterne vil derfor blive fremrykket, og din løbetid på betalingsordningen vil blive forkortet.
Du kan løbende følge med i din betalingsordning i TastSelv Erhverv under Skattekonto. Vælg Betalingsordning og klik på Vis ud for den aktuelle betalingsordning.
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Skattekontoen
- Vælg Betalingsordning
- Se det beløb inkl. renter, som du mangler at betale
- Vælg herefter Skattekontoen igen
- Vælg Kontostatus
- Hvis du har andre poster på din skattekonto, skal du være opmærksom på, at du skal betale dem sammen med den resterende del af betalingsordningen. Vær dog opmærksom på, at hvis der kommer nye åbne poster på din skattekonto inden for 5 hverdage, skal du også betale dem
- Indbetal hele beløbet på virksomhedens skattekonto. Du kan betale via netbank, Visa/Dankort eller MobilePay. Læs mere om betalingsmetoder
- Når betalingsordningen er indfriet, kan du efter 4 hverdage oprette den nye ordning
Den ældste gæld bliver betalt først
Alle virksomhedens indbetalinger og udbetalinger indgår i en samlet saldo. Derfor kan du ikke øremærke en betaling til en bestemt postering - fx til at dække de resterende rater på en betalingsordning.
Når vi modtager din betaling, bliver pengene brugt til at dække posteringer, der står på kontoen og er klar til at blive betalt. Det vil sige, at dit indbetalte beløb måske først går til at dække andre poster end betalingsordningen.
Du kan altid se på Skattekontoen, hvordan og hvornår en indbetaling er brugt, og hvordan en postering er betalt. Se detaljevisningen, som du får frem ved at trykke på den enkelte indbetaling eller postering.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto