Del 3: Indberet løn og betal skat
Når selskabet er registreret som arbejdsgiver, skal det hver måned indberette lønoplysninger og betale skat til Skattestyrelsen.
Hvis selskabet en måned ikke udbetaler løn, skal det stadig indberettes. Det gør du med en nulindberetning. Hvis selskabet ikke indberetter til tiden, fastsætter vi skatterne ud fra et skøn, og så skal selskabet betale renter og et gebyr på 800 kr.
Fristen for indberetning til eIndkomst og betaling til Skattestyrelsen er senest den 10. i den efterfølgende måned.
Når lønnen er indberettet, så beregner systemet automatisk det samlede beløb, du skal betale i A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Betalingen skal ligeledes ske senest den 10. i den efterfølgende måned. Betalingen foregår via selskabets skattekonto, som du finder på TastSelv Erhverv.
Alle arbejdsgivere skal indberette lønoplysninger i Skattestyrelsens system eIndkomst. Det kræver viden og tid at sætte sig ind i systemet. Du undgår at skulle indberette direkte i eIndkomst, hvis selskabet bruger et lønbureau, lønsystem revisor eller LetLøn, som indberetter oplysningerne.
Læs mere på Sådan indberetter du løn (eIndkomst).
Indberet via LetLøn
Du har også muligheden af at bruge Skattestyrelsens beregningssystem LetLøn til at indberette i eIndkomst.
For at bruge LetLøn skal du:
- Tilmelde selskabet LetLøn
- Oprette dig som medarbejder i LetLøn
- Beregne og indberette lønoplysninger. Hvis selskabet en måned ikke udbetaler løn, skal det stadig indberette (med en 0-indberetning).
- Betale A-skat og am-bidrag
- Gemme selskabets lønbilag
Læs mere på Sådan indberetter du i LetLøn
Når du har regnet dig frem til det beløb, du skal betale i A-skat og am-bidrag, og har indberettet det, skal du betale beløbet til Skattekontoen. Hvis selskabet ikke betaler til tiden, løber der afgifter og renter på det beløb, som selskabet skylder.
Du kan betale til Skattekontoen på forskellige måder:
- Netbank
- Leverandørservice
- Visa/Dankort eller Dankort
- MobilePay
Sådan gør du
1
Vælg Skattekontoen
2
Vælg Kontostatus
3
Find det beløb, selskabet skal betale
Der kan betales med:
Selskabets Visa/Dankort eller Dankort
MobilePay
Netbank
Leverandørservice
Her beskrives betaling med kort, MobilePay og netbank.
Hvordan vil du betale?
1
Vælg Betal
2
Tast det beløb, selskabet skal betale, og tryk Betal via DIBS.
3
Udfyld betalingsoplysningerne, tryk Udfør betaling og gennemfør godkendelsen af betalingen via sms eller MitID.
4
Selskabet har nu betalt acontoskatten, og du får vist en kvittering.
Gå i selskabets netbank og betal acontoskatten med betalingslinjen.
Betalingslinjen er den samme for alle selskabets betalinger til Skattekontoen.
Du finder den i TastSelv Erhverv under Skattekonto > Stamoplysninger.
Husk, at betalingsdatoen tidligst må være 5 hverdage før fristen.
Når vi har registreret betalingen, kan du se den under Skattekontoen > Kontostatus efter cirka 3 dage.
Du kan læse mere om Skattekontoen under Lær om Skattekontoen på denne side eller under Betaling og skattekonto.
Betal via LetLøn
Det beløb, du regner dig frem til gennem beregningssystemet LetLøn, kan du også betale samme sted. Det kan du gøre enten ved at sætte den til at betale automatisk eller få den til at sende et indbetalingskort. Du vælger allerede betalingsmetoden af fx A-skat, når du tilmelder selskabet LetLøn.
Det betyder, at hvis du vælger Indbetalingskort, så kommer det automatisk i selskabets Digital Post i starten af måneden og i meddelelsesarkivet i TastSelv Erhverv.
Vælger du derimod Overførselsservice, sker betalingen helt automatisk.
Skattekontoen er en oversigt over alle dit selskabs betalinger til og fra os. Her kan du fx se, hvor meget moms dit selskab skal betale eller have tilbage.
Se vores video "Forstå Skattekontoen på under 2 minutter", som hjælper dig i gang med at bruge Skattekontoen.
(1:50 minutter)
Skattekontoens saldo samler alle dit selskabs ind- og udbetalinger. Når den er negativ, skylder selskabet penge. Hvis den er positiv, har selskabet penge til gode.
Du bør løbende holde øje med selskabets Skattekonto, som du finder i TastSelv Erhverv under "Skattekontoen".
Ældste gæld dækkes først
Når du indbetaler til Skattekontoen, bliver pengene brugt til at dække den ældste gæld først.
Hvis dit selskab har ældre gæld end momsen, bliver momsindbetalingen altså brugt til at dække den ældre gæld. Du bør derfor sørge for at betale begge dele.
Du kan ikke øremærke en indbetaling til en bestemt post på kontoen. Men du kan altid se, hvordan en indbetaling bliver brugt, hvilke poster der er betalt, og hvilke poster der mangler at blive betalt.
Betal ikke for tidligt og undgå renter og gebyr
(2:09 minutter)
Hvis du betaler tidligere end 5 hverdage før momsfristen, og du ikke har anden gæld på Skattekontoen, bliver pengene automatisk betalt tilbage til selskabets NemKonto.
Når momsfristen så forfalder, står der ingen penge på Skattekontoen. Det svarer til ikke at have betalt momsen, og dit selskab skal derfor betale renter og gebyr.
Der er 3 måder til at undgå at få en betaling tilbage og dermed betale renter og gebyr:
- Opret en betalingsaftale. Hvis du tilmelder selskabet Leverandørservice, bliver momsen automatisk betalt til fristen. Du skal blot indberette momsen og godkende betalingen senest kl. 16.00 dagen før fristen.
- Sæt betalingsdatoen til fristen. Hvis du betaler via netbank, kan du sætte betalingen til at ske til selve fristen eller tidligst 5 hverdage før.
- Hæv udbetalingsgrænsen. Skattekontoen har en udbetalingsgrænse, som kan hæves op til 200.000 kr. Det vil sige, at beløb op til 200.000 kr. ikke udbetales til selskabets NemKonto. Hvis du hæver og indbetaler mindre end grænsen, bliver pengene altså ikke betalt tilbage - heller ikke selvom du betaler tidligere end 5 hverdage før fristen.
Undgå en negativ saldo
For hver dag Skattekontoen er negativ, bliver der beregnet rente af saldoen. Renten lægges til Skattekontoen ved månedens udgang.
Hvis Skattekontoen har været negativ, og du vil have en beregning af renten, kan du kontakte Skattestyrelsen på telefon 72 22 18 18.