Del 1: Bliv klar til at bogføre
Inden du går i gang med at bogføre, er der nogle ting, du skal have styr på.
Du skal fx:
- Vide hvordan du laver en faktura, så du er klar til at fakturere dine kunder.
- Vi anbefaler, at du bruger et standard bogføringsprogram, så du kan bogføre virksomhedens bilag digitalt. Du kan også vælge at få en revisor eller bogholder til at tage sig af virksomhedens digitale bogføring.
- Vide at du skal bogføre fra dag ét, og hvordan du holder styr på dine fakturaer.
Her på siden klæder vi dig på til de vigtigste ting om bogføring, så du er klar til at bogføre din første faktura.
Se hvordan du holder styr på dine fakturaer eller bilag, som det kaldes i regnskabsmæssige sammenhænge. Bilaget er din dokumentation til dit regnskab.
Når du fakturerer dine kunder, skal du lave fakturaen i et format, så der ikke kan rettes i den efterfølgende. Det kan fx være i pdf-format. Gem også et eksemplar af fakturaen som bilag til dit eget regnskab.
Fakturaerne skal have fortløbende numre, hvilket vil sige, at hvis du sidst fakturerede nr. 1, så skal de næste hedde 2, 3, 4 osv.
Din faktura skal indeholde:
- Købers navn og adresse
- Dit firmanavn, adresse samt cvr-nr. eller se-nr.
- Fakturanummer (fortløbende)
- Fakturadato (den dato, du udsteder fakturaen)
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadatoen)
- Beskrivelse og antal (varens eller ydelsens art og mængde)
- Enhedspris (prisen for varen eller ydelsen pr. stk.)
- Momssatsen og momsbeløbet, hvis der er moms på varen
Du kan hente en fakturaskabelon her
Se video om, hvordan du laver en faktura
Når du bogfører, skal du opdele dine indtægter og udgifter i mindre kategorier, der er relevante for din virksomheds aktivitet. Det kan fx være en konto for salg af varer, en for køb af varer, en for udgifter, en for transport osv. En kategori kaldes også en konto.
Præcis hvordan du vil opdele din virksomheds indtægter og udgifter, bestemmer du selv. Det vigtigste er, at opdelingen hjælper dig til at få overblik over din virksomheds økonomi.
For eksempel kan du samle alle udgifter til køb af varer på en samlet konto, eller du kan splitte den op på flere konti. En cykelhandler kunne fx have en overordnet konto for Køb af varer, eller dele det op, så der er en konto for Køb af cykler og en for Køb af reservedele.
Eksempel på konti for en nystartet virksomhed
I grafikken kan du se et eksempel på, hvilke konti en nystartet virksomhed kunne have.
Klik og læs om, hvordan de forskellige kategorier kunne opdeles yderligere.
Eksempel: Opdeling af indtægter og udgifter i mindre kategorier
Resultatopgørelse | Balance |
---|---|
Indtægter
|
Aktiver (værdier)
|
Salg af varer og ydelser | Driftsmidler |
Renteindtægter | Varelager |
Kassebeholdning | |
Bankbeholdning | |
Debitorer | |
Udgifter
|
Passiver (Gæld)
|
Køb af varer og ydelser | Egenkapital |
Telefon og internet | Hævet privat |
Forsikringer | Bankgæld |
Transport | Kreditorer |
Renteudgifter | Købsmoms |
Salgsmoms |
Du kan se andre konti, der måske er relevante for din virksomhed, i vores kontoplan.
Vi anbefaler, at du bruger et standard bogføringsprogram, så du kan bogføre virksomhedens bilag digitalt. Du kan også vælge at få en revisor eller bogholder til at tage sig af virksomhedens digitale bogføring.
Bliv klogere på, hvilken metode der passer bedst til dit behov her:
Fordele
- Det regner automatisk dine moms- og skattefradrag ud, når du skriver dine udgifter ind.
- Du får en kontoplan, der passer til din virksomheds behov.
- Du kan også bruge det til at skrive fakturaer, styre dit lager og lave moms- og skatteregnskab.
- Nogle standardversioner er gratis eller kan købes for et mindre beløb.
Ulemper
- Det koster penge, hvis du vil have funktioner udover standardversioner.
Fordele
- Du slipper for den daglige bogføring og får mere tid til din virksomhed.
- En bogholder ved, hvordan man bogfører.
Ulemper
- Det koster penge at bruge en bogholder.
- Du har stadig det endelige ansvar for, at der bliver bogført korrekt.
Mange mindre virksomheder har gavn af at bruge et bogføringsprogram, og der findes flere gratis versioner online.
Få svar på nogle af de mest typiske spørgsmål om bogføring fra andre iværksættere.
"Da jeg lige var startet op, havde jeg slet ikke styr på mine bilag og endte derfor med at gå glip af et fradrag. Så jeg lærte på den hårde måde, at det kan betale sig at bogføre mine bilag løbende. Derudover giver det mig mulighed for at se, hvordan det går med min virksomheds økonomi, og hvor mange penge jeg har til mig selv. Det kom mig også til gode, da jeg skulle i banken og låne penge, at jeg kunne vise, hvordan det stod til."
Morten, murermester.
"Jeg har 2 råd til dig:
- Jeg har gjort det til en vane at bogføre en fast dag om ugen, så det ikke hober sig op.
- Jeg holder min private økonomi adskilt fra min virksomheds. Det gør jeg ved at have en særskilt bankkonto til min virksomhed."
Ulla, ejer af en webshop.