Indberet via Moms One Stop Shop
Du skal indberette via Moms One Stop Shop i TastSelv Erhverv. Du skal også indberette selvom, du ikke har haft salg i perioden. Det kalder vi en nulindberetning.
Hvis din virksomhed har flere medarbejdere koblet på virksomhedens MitID, og de skal kunne bruge Moms One Stop Shop i TastSelv Erhverv, skal virksomhedens MitID-administrator aktivt tildele rettighederne til den enkelte medarbejder.
Læs mere om, hvordan du tildeler rettigheder i TastSelv Erhverv
Bemærk, at du altid skal indberette dine salg i danske kroner. Systemet foretager en automatisk omregning til euro, men da du skal betale i danske kroner, omregner systemet tilbage til danske kroner igen. Derfor kan der være en lille difference pga. kursforskellen mellem det, du indberetter, og det du skal betale.
Du kan vælge at indberette din moms ved salg til private i EU ved enten, at:
- indberette oplysninger om afgiftsperiodens salg af varer og ydelser i TastSelv Erhverv, eller
- uploade en fil med oplysningerne.
Sådan indberetter du oplysninger i TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv med MitID eller MitID Erhverv. Du kan ikke indberette, hvis du er logget på med TastSelv-kode. Har din virksomhed ikke mulighed for at få MitID, skal du i stedet logge på Moms One Stop Shop med 2-trins-login. Læs mere om 2-trins-login.
- Vælg Moms og herefter Moms One Stop Shop
- Vælg Indberet til Moms One stop Shop
- Vælg den periode, du vil indberette for.
- Indberet, om din virksomhed har solgt varer/ydelser i perioden, og til hvilket land.
- For hvert land, virksomheden har solgt varer/ydelser til, skriver du salgsbeløb (eksklusiv moms), momssats på de varer/ydelser, du har solgt i perioden, og momsbeløb.
- Godkend din indberetning
Kvittering med betalingsinformationer
Når du har godkendt din indberetning, får du en kvittering med information om, hvordan du betaler. Informationen indeholder en specifik betalingslinje, og det er vigtigt, at du benytter den specifikke betalingslinje (OCR-linje), der hører til den periode, du indberetter for.
Du kan vælge at indberette din moms ved salg til private i EU ved at uploade en fil i TastSelv Erhverv der, hvor du normalt indberetter for en periode.
Filen skal indeholde de samme oplysninger om salg og moms for en given periode, som når du indberetter via selvbetjeningsmenuen.
Sådan indberetter du via upload af fil:
- Log på TastSelv Erhverv med MitID eller MitID Erhverv. Du kan ikke indberette, hvis du er logget på med TastSelv-kode.
- Vælg Moms og herefter Moms One Stop Shop.
- Vælg Indberet til Moms One stop Shop.
- Vælg den periode, du vil indberette for.
- Vælg at indberette via fil-upload
- Udfyld og upload filen (se vejledning til indberetning via fil-upload)
- Godkend din indberetning.
Kvittering med betalingsinformationer
Når du har godkendt din indberetning, får du en kvittering med information om, hvordan du betaler. Informationen indeholder en specifik betalingslinje, og det er vigtigt, at du benytter den specifikke betalingslinje (OCR-linje), der hører til den periode, du indberetter for.
Det er vigtigt, at du også indberetter, hvis du ikke har haft salg i perioden. Det kalder vi en nulindberetning.
Sådan laver du en nulindberetning:
- Log på TastSelv Erhverv med MitID eller MitID Erhverv. Du kan ikke indberette, hvis du er logget på med TastSelv-kode. Har din virksomhed ikke mulighed for at få MitID, skal du i stedet logge på Moms One Stop Shop med 2-trins-login. Læs mere om 2-trins-login.
- Vælg Moms og herefter Moms One Stop Shop
- Vælg Indberet til Moms One stop Shop
- Vælg den periode, du vil indberette for.
- Under "Intet salg" skal du vælge Virksomheden har ikke solgt varer i denne periode
- Godkend din indberetning
De ydelser og varer, du indberetter til Moms One Stop Shop, skal du også skrive i Rubrik A, B eller C i den almindelige momsindberetning.
Du skal indberette varens eller ydelsens salgsbeløb eksklusive moms. Du kan se, hvilke rubrikker du skal bruge til varer og ydelser i tabellerne herunder.
De ydelser og varer, du indberetter til Moms One Stop Shop, skal du også skrive i Rubrik A, B eller C i den almindelige momsindberetning.
Du skal indberette varens eller ydelsens salgsbeløb eksklusive moms. Du kan se, hvilke rubrikker du skal bruge til varer og ydelser i tabellerne herunder.
Varen er afsendt fra | Varen bliver leveret til en forbruger i | Ordning, leverandøren er tilknyttet | Rubrik |
---|---|---|---|
Danmark | Et andet EU-land | EU-ordningen i Danmark | Rubrik B - varer (skal ikke indberettes til EU-salg uden moms) |
Et andet EU-land | Et andet EU-land | EU-ordningen i Danmark | Rubrik C |
Et land uden for EU | Danmark | Importordningen i Danmark | Skal ikke indberettes i almindelig momsindberetning |
Et land uden for EU | Et andet EU-land | Importordningen i Danmark | Rubrik C |
Et andet EU-land | Danmark | EU-ordningen i Danmark | Rubrik A |
Eksempel på varer til Rubrik A
Leverandøren har hjemsted i | Ydelsen har leveringssted i | Ordning, leverandøren er tilknyttet | Rubrik |
---|---|---|---|
Danmark | Et andet EU-land | EU-ordningen i Danmark | Rubrik C |
Du kan først indberette rettelser til tidligere perioder samtidig med indberetningen af indeværende periode. Rettelserne vil påvirke det samlede beløb for den indeværende periode.
Hvis du ikke har haft salg i en tidligere periode
Hvis du har en rettelse til en tidligere periode, hvor du ikke har haft salg, skal du ikke lave en nulindberetning. Så skal du i stedet indberette et rettelsesbeløb.
- Log på TastSelv Erhverv med MitID eller MitID Erhverv. Du kan ikke indberette, hvis du er logget på med TastSelv-kode. Har din virksomhed ikke mulighed for at få MitID, skal du i stedet logge på Moms One Stop Shop med 2-trins-login. Læs mere om 2-trins-login.
- Vælg Moms og herefter Moms One Stop Shop.
- Vælg Indberet til Moms One Stop Shop.
- Vælg den indeværende periode
- Indberet for indeværende periode: Indberet, om virksomheden har solgt varer/ydelser i perioden, og fra hvilket land. For hvert land skriver du beløb (eksklusiv moms), momssats på de enkelte varer/ydelser, du har solgt i perioden, og momsbeløb.
- Indberet rettelsesbeløb: Vælg Ja under "Rettelser". Herefter skal du under "Skriv dine rettelser til tidligere perioder" vælge periode, land og angive det beløb, som skal rettes.
- Når du har godkendt din indberetning, får du en kvittering med information om, hvordan du betaler.
Sådan ser du dine kvitteringer:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg menupunktet Moms
- Vælg Moms One Stop Shop (Salg til private i EU)
- Se din kvittering i "Se tidligere indberetninger til Moms One Stop Shop"
Du kan se de beløb, du har indberettet, ved at logge på TastSelv Erhverv, vælge Moms og herefter Moms One Stop Shop. Her kan du også se dine tidligere indberetninger og genfinde betalingslinjen for de specifikke perioder.
På Skattekontoen kan du ikke se de beløb, du mangler at betale. Det skyldes, at du skylder beløbene til andre EU-landes myndigheder og ikke til os i Skattestyrelsen.
Hvis du mangler at indberette
Du får en besked fra os, når din frist for at indberette er overskredet. Her kan du se, hvad du skal gøre:
- Indberet så hurtigt som muligt. Hvis du venter, kan du blive pålagt yderligere afgifter og gebyrer af andre EU-lande efter landenes egne regler. Jo længere du venter, jo dyrere kan du forvente, at det bliver.
- Du skal indberette, også selvom du ikke har råd til at betale.
- Du skal lave en nulindberetning, hvis din virksomhed ikke har haft salg i perioden.
Hvis du gentagne gange undlader at indberette og/eller betale, kan du risikere at blive afmeldt fra alle særordningerne og udelukket fra at kunne benytte dem i 2 år.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om Moms One Stop Shop