Gå til indhold

Identitetstyveri

Sådan gør du, hvis du har været udsat for identitetstyveri

Identitetstyveri er, når nogen ulovligt tilegner sig en andens oplysninger, eller når nogen misbruger disse oplysninger til fx at optage lån, købe ting eller chikanere på forskellig måde. De personlige oplysninger kan fx være cpr-nummer, adgangskoder eller andre følsomme persondata. Det er ikke identitetstyveri, hvis nogen opsnapper en andens kreditkortoplysninger og misbruger dem.

Det er ikke sikkert, at du med det samme opdager, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet eller misbrugt, fx fordi et kort med dine personlige oplysninger er borte, eller at du er kommet til at opgive personlige oplysninger på internettet til nogen, der ikke skulle have oplysningerne.

Derfor risikerer du, at du først opdager tyveri af dine personlige oplysninger, når oplysningerne bliver misbrugt, fx hvis der kommer regninger eller opkrævninger, som du ikke kender noget til.

Hvad kan du gøre?

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet eller misbrugt, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Afhængig af, hvilke personlige oplysninger der er blevet stjålet eller misbrugt, kan du:

  • Spærre kort, MitID, Nemkonto og lignende
  • Kontakte dit pengeinstitut
  • Skifte kort og identifikationsoplysninger så hurtigt som muligt
  • Politianmelde tyveriet
  • Få vejledning hos den nationale cyberhotline på 33 37 00 37

Er din identitet blevet misbrugt til at oprette en virksomhed, anbefaler vi, at du ringer til os på 72 22 18 18 og får nærmere vejledning.

Hvis du opdager identitetstyveriet, ved at dine oplysninger hos os er blevet ændret, eller ved at nogen ulovligt har tilegnet sig adgang til dine oplysninger hos os, er det første skridt, at du politianmelder det.