Personoplysninger i chatløsningen
Skattestyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Skatteforvaltningen er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. I denne tekst får du nærmere information om, hvorfor og hvordan Skattestyrelsen behandler personoplysninger om dig og/eller om din personligt ejede virksomhed.
Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine oplysninger eller vil benytte dig af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte os:
- på telefon 72 22 18 18. Du kan se vores åbningstider via skat.dk/kontakt
- via vores hjemmeside på skat.dk/tastselv
- pr. brev: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, Bygning 45, 4990 Sakskøbing.
Vi behandler oplysninger om dig i forbindelse med, at du har kontaktet os via chatløsningen på skat.dk. Ud fra din besked giver vi generel vejledning om angivelse og betaling af skatter og afgifter.
Særligt om brug af anonymiserede oplysninger
Vi bruger chatsamtalerne i anonymiseret form til at træne chatløsningens sprogforståelse og i mindre om-fang til kvalitetstjek af vores vejledning på chatten. Det betyder, at vi ikke i disse sammenhænge bruger personoplysninger, som du eventuelt har skrevet i chatten. Du kan læse mere herom under ”Behandling af oplysninger” på siden Chat og sikkerhed.
Vi behandler kun de personoplysninger, som vi har et lovligt og sagligt formål med at behandle, og som vi vurderer er nødvendige i forhold til vores myndighedsopgaver.
I forbindelse med den konkrete opgave kan vi fx behandle nedenstående typer af almindelige personoplysninger om dig:
- identifikationsoplysninger som navn, adresse, cpr-nummer eller cvr-nummer
- økonomiske og erhvervsmæssige forhold, herunder om indtægt og formue
- familie- og boligforhold.
Når der er behov for det til at hjælpe dig med din henvendelse, kan vi også slå op i dine eksisterende skatte- og afgiftsforhold i vores systemer.
Hvis du eller din eventuelle repræsentant har sendt os følsomme personoplysninger i chatløsningen, behandles disse også. Følsomme oplysninger kan fx være oplysninger om dit helbred eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold i forhold til fradrag eller religiøs overbevisning i forhold til kirkeskat.
Vi behandler dine personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, og dit cpr-nummer efter databeskyttelseslovens § 11.
Sender du eller din eventuelle repræsentant følsomme personoplysninger, behandles disse samtidig efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.
Særlovgivning
Vores myndighedsopgaver er overordnet fastlagt i skatteforvaltningslovens § 1, hvor det bl.a. fremgår, at vi skal forvalte lovgivningen om skatter og afgifter. Vores vejledning gives med afsæt i vores vejledningspligt i forvaltningslovens § 7 i sammenhæng med vores tillagte myndighedsopgaver.
Vi videregiver personoplysninger til følgende modtagere og kategorier af modtagere:
- andre offentlige myndigheder, når vi vurderer, at oplysningerne har væsentlig betydning for en anden myndigheds opgaver, eller vi er forpligtet til det. Det kan fx være til politiet, Skatteankestyrelsen, Skatteministeriets departement, domstolene, Udbetaling Danmark, kommuner, udenlandske skattemyndigheder og Danmarks Statistik.
Nogle af vores it-leverandører behandler dine personoplysninger på vores vegne og efter vores instruks.
Når vejledningen om din henvendelse er afsluttet, anonymiseres oplysningerne uigenkaldeligt, så vi ikke længere opbevarer dine personoplysninger fra henvendelserne.
I visse tilfælde må vi overføre personoplysninger til tredjelande i forbindelse med dobbeltbeskatningsoverenskomster og andre internationale aftaler. Du kan læse om overførselsgrundlag mv. i afsnittet Overføres der oplysninger til lande uden for EU/EØS (tredjelande)? på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen og nærmere om de enkelte aftaler i Den juridiske vejledning, afsnit C.F.9.2.
Når vi behandler personoplysninger om dig har du bl.a. ret til at:
• få rettet oplysninger, der ikke er rigtige
• få indsigt i vores behandling af dine oplysninger, herunder kopi af dine oplysninger.
I nogle tilfælde har du også ret til at:
• få slettet oplysningerne eller begrænset vores behandling af dem
• gøre indsigelse mod vores behandling af dine oplysninger.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Se afsnittet Har du brug for at kontakte os?.
Hvis du har generelle spørgsmål om databeskyttelse, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, også kaldet en DPO.
Du kan kontakte DPO’en på følgende måder:
- mail: DPO@sktst.dk
Vi anbefaler, at du ikke sender cpr-nummer eller øvrige fortrolige og følsomme personoplysninger via ukrypteret mail til DPO’en. - brev: Skattestyrelsen, Att. Databeskyttelsesrådgiveren, Hannemanns Allé 25, 2300 København S.
Du har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.
Du kan læse mere om, hvordan du klager til Datatilsynet på Datatilsynet.dk.
Du kan i tillæg til denne tekst finde mere information om Skattestyrelsens behandling af personoplysninger på skat.dk/personoplysninger-skattestyrelsen.