Other changes in relation to COVID-19 compensation and aid packages
All businesses subject to withholding A-tax and labour market contributions were covered by the eased rules.
Generally, public authorities and institutions, including municipalities and regions, were not subject to the extended deadlines.
For små og mellemstore virksomheder i 2020:
- Den oprindelige betalingsfrist 11. maj 2020 blev udskudt til 10. september 2020
- Den oprindelige betalingsfrist 10. juni 2020 blev udskudt til 12. oktober 2020
- Den oprindelige betalingsfrist 10. juli 2020 blev udskudt til 10. november 2020
- Den oprindelige betalingsfrist 10. september 2020 blev udskudt til 29. januar 2021
Indberetningsfristerne blev ikke ændret.
For små og mellemstore virksomheder i 2021:
Betalingsfrist | Afregningsperiode | Indberetningsfrist |
---|---|---|
10. marts 2021 (ikke udskudt) | Februar 2021 | 10. marts 2021 |
31. marts 2021 (udskudt fra 12. oktober 2020) | September 2020 | 12. oktober 2020 |
12. april 2021 (ikke udskudt) | Marts 2021 | 12. april 2021 |
31. maj 2021 (udskudt fra 10. november 2020) | Oktober 2020 | 10. november 2020 |
27. september 2021 (udskudt fra 10. maj 2021) | April 2021 | 10. maj 2021 |
31. januar 2022 (udskudt fra 10. juni 2021) | Maj 2021 | 10. juni 2021 |
Herefter var der sædvanlige betalingsfrister | Juli - december 2021 | Den 10. i måneden efter afregningsperioden |
For store virksomheder i 2020:
- Den oprindelige betalingsfrist 30. april 2020 blev udskudt til 31. august 2020
- Den oprindelige betalingsfrist 29. maj 2020 blev udskudt til 30. september 2020
- Den oprindelige betalingsfrist 30. juni 2020 blev udskudt til 30. oktober 2020
- Den oprindelige betalingsfrist 31. august 2020 blev udskudt til 15. januar 2021
Indberetningsfristerne blev ikke ændret.
Betalingsfrist | Afregningsperiode | Indberetningsfrist |
---|---|---|
26. februar 2021 (ikke udskudt)
|
Februar 2021 | 26. februar 2021 |
16. marts 2021 (udskudt fra 30. september 2020) | September 2020 | 30. september 2020 |
31. marts 2021 (ikke udskudt) | Marts 2021 | 31. marts 2021 |
29. april 2021 (ikke udskudt) | April 2021 | 29. april 2021 |
17. maj 2021 (udskudt fra 30. oktober 2020) | Oktober 2020 | 30. oktober 2020 |
15. oktober 2021 (udskudt fra 31. maj 2021) | Maj 2021 | 31. maj 2021 |
17. januar 2022 (udskudt fra 30. juni 2021) | Juni 2021 | 30. juni 2021 |
Herefter var der sædvanlige betalingsfrister | Juni - december 2021 | Sidste hverdag i afregningsmåneden |
Du kan se alle indberetnings- og betalingsfrister for A-skat og am-bidrag her.
Vi havde mulighed for at fritage en virksomhed for betaling af renter og gebyrer såfremt den manglende betaling skyldes "pludseligt opståede hændelser, som virksomheden ikke har haft indflydelse på og ikke har kunnet forudse, og virksomheden straks efter hindringens ophør, foretager betaling". Det var vores vurdering, at COVID-19 kan karakteriseres som "pludseligt opståede hændelser, som virksomheden ikke har haft indflydelse på og ikke har kunnet forudse".
Herunder kan du se eksempler på virksomheder, der kunne ansøge om fritagelse for betaling af renter og gebyrer for A-skat og am-bidrag.
Eksempler på virksomheder, der er påbudt at holde lukket
Virksomheder som på grund af COVID-19 fik påbud om at holde deres lokaler midlertidigt lukket, kunne søge om fritagelse for renter og gebyrer, der var pålagt A-skat og am-bidrag for marts måned 2020. Virksomheden skulle betale lige efter ophør af COVID-19.
Følgende virksomheder skulle holde midlertidigt lukket:
- Serveringssteder, hvor der blev serveret mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet.
- Indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer.
- Steder, hvor der blev udøvet sports- og fritidsaktiviteter, herunder spillehaller, lege- og badelande, svømmehaller, træningscentre og biografer.
- Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds-, og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der blev leveret tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer fysisk kontakt til kunder, og solarier.
Det vil sige, at fx frisører, der fik påbud om at holde lukket som følge af restriktionerne, kunne søge om fritagelse fra renter og gebyrer, hvis virksomheden i øvrigt opfylder betingelsen om at betale straks efter hindringens ophør.
Eksempler på virksomheder, der stadig måtte holde åbent
Virksomheder, der ikke fik påbud om at holde lukket, men som på grund af COVID-10 måtte holde lukket pga. manglende kundegrundlag og væsentlig omsætningsnedgang, kunne søge om fritagelse for renter og gebyrer, der er pålagt A-skat og am-bidrag for marts måned 2020.
Følgende forretninger måtte stadig holde åbent:
- Dagligvarebutikker, apoteker og specialforretninger med medicinsk udstyr.
- Serveringssteder med henblik på at sælge take-away.
- Lokaler og steder, hvor der blev udøvet sports- og fritidsaktiviteter, hvis der i disse lokaler udøves nødvendig genoptræning af personer.
- Butikker der solgte udvalgsvarer, og ikke lå i indkøbscentre, stormagasiner, arkader og basarer.
Det vil sige, at fx et serveringssted, der fik påbud om at holde lukket for servering og indtagelse af mad på stedet, men som nu holdte åbent og sælger take-away, men hvor kunderne udebliver på grund af COVID-19-situationen, kunne ansøge om fritagelse, hvis den straks betalte efter hindringens ophør.
Det vil også sige, at fx en tøjforretning, som stadig må holde åbent, men som på grund af manglende kundegrundlag selv har valgt at holde lukket, vil kunne ansøge om fritagelse, hvis den straks betaler efter hindringens ophør.
Du kan først ansøge, når COVID-19-situationen er normaliseret, og når den forfaldne A-skat og am-bidrag for marts faktisk betales. Du skal sende din ansøgning til Skattestyrelsen via denne ansøgningsblanket (virk.dk) eller via kontaktformularen på TastSelv Erhverv.
Skattekontoen fungerede, som den plejer, så den ældste gæld skulle betales først. Det vil sige, at hvis du ikke betalte virksomhedens A-skat, men efterfølgende indbetalte et beløb til Skattekontoen i maj til at dække fx punktafgifter, dækkede betalingen den ubetalte A-skat.
Læs mere om, at den ældste gæld betales først.
Hvad hvis jeg skal have penge tilbage?
Hvis du fx skal have penge tilbage i form af negativ moms, vil det først dække ubetalt gæld (fx manglende betaling af A-skat) på Skattekontoen. Hvis der ikke er ubetalt gæld på Skattekontoen, vil tilgodehavendet i stedet blive brugt til at dække eventuel anden gæld, der tidligere er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Hvis der er et beløb tilbage af tilgodehavendet, vil resten efterfølgende blive udbetalt til virksomhedens NemKonto.
Hvordan sikrer Skattestyrelsen, at jeg ikke skal betale renter og gebyrer?
Når du har søgt om og er blevet fritaget for renter, vil de enkelte indbetalinger blive identificeret ved en manuel gennemgang. Dette sikrer, at der ikke bliver tilskrevet renter på den manglende indbetaling af A-skat og/eller am-bidrag, eller at en eventuelt allerede tilskrevet rente kan nedskrives.
You can call us on (+45) 72 22 12 39 if you need further information.
We are ready to take your calls on Mondays 9-17, Tuesdays-Thursdays 9-16 and Fridays 9-14.