De første trin
Der er mange ting at holde styr på, når du starter et selskab. Her har vi samlet en tjekliste med de første ting, som du kan gøre, for at dit selskab kommer godt fra start.
Hvis dit selskab har overskud, når regnskabsåret er omme, skal det betale selskabsskat af overskuddet. Hvis du forventer et overskud, kan du 3 gange årligt frivilligt betale en del af skatten forud som acontoskat. Hvis du betaler acontoskat, kan du slippe for at betale tillæg til en eventuel restskat, når året er omme.
Dit selskab skal have sin egen NemKonto i selskabets cvr-nummer, så du kan holde din private og selskabets økonomi fuldstændigt adskilt. En NemKonto er en helt almindelig bankkonto, hvor selskabet kan modtage penge fra det offentlige, fx moms det har til gode hos Skattestyrelsen. Du får en NemKonto i selskabets bank.
Læs mere: NemKonto til virksomhed (nemkonto.dk)
MitID til dig og dine ansatte
Du skal bruge et MitID, når du fx skal indberette moms eller tjekke selskabets Digital Post. Hvis du er den eneste ejer af selskabet, kan du bruge dit private MitID. Men hvis I er flere ejere, skal I alle bruge MitID Erhverv. Hvis du har ansatte, der skal indberette for selskabet, skal de også have MitID Erhverv.
Når selskabet er oprettet, skal du registrere det for de nødvendige pligter hos Erhvervsstyrelsen på virk.dk.
Nogle af de mest almindelige pligter er:
Arbejdsgiver
Hvis selskabet skal udbetale løn til dig og andre ansatte, skal det registreres som arbejdsgiver.
Moms
Hvis selskabet forventes at omsætte for mere end 50.000 kr. i løbet af 12 måneder, skal det som udgangspunkt registreres for moms.
Lønsumsafgift
Hvis selskabet sælger momsfri ydelser (fx sundhedsydelser som fysioterapi), skal det måske i stedet registreres for lønsumsafgift.
Der kan være andre pligter, du skal registrere selskabet for.
Selskabets pligter står på registreringsbeviset, som du finder ved at logge på TastSelv Erhverv og vælge Profil- og kontaktoplysninger > Se registrerings- og ophørsbevis > Hent registreringsbevis.
Det er vigtigt, at du løbende bogfører selskabets indtægter og udgifter. På den måde får du et bedre overblik over selskabets økonomi og kan lettere indberette skat og moms. Husk også, at du skal gemme alle selskabets regninger og fakturaer.
Dit selskab har en række frister, du skal kende og overholde. Nogle frister gælder for alle selskaber, mens andre afhænger af selskabets pligter.
Nogle af de mest almindelige frister er:
Løn
Hvis selskabet er registreret som arbejdsgiver, skal du hver måned indberette lønoplysninger - også selvom selskabet en måned ikke udbetaler løn. Hvis selskabet udbetaler løn, skal du også indbetale A-skat og am-bidrag.
Moms
Hvis selskabet er momsregistreret, skal du normalt indberette moms 4 gange om året - også selvom selskabet måske endnu ikke har haft indtægter eller udgifter. Hvis selskabet har negativ moms, skal du også indbetale moms.
Årsrapport og resultat
Alle selskaber skal hvert år indsende en årsrapport til Erhvervsstyrelsen og oplyse selskabets skattepligtige resultat til Skattestyrelsen. Hvis du ikke indsender en årsrapport, kan Erhvervsstyrelsen tvangsopløse dit selskab.
Dit selskab kan have flere eller andre frister. Hvis du ikke overholder fristerne, risikerer du at skulle betale renter og gebyrer.
Brug vores kalender til at få vist de frister, der er relevante for netop dit selskab.
Få besked om frister
Hvis du skriver selskabets mailadresse i TastSelv Erhverv, sender vi en servicemail, når en frist nærmer sig. Det gør du sådan:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Profil
- Vælg Profil- og kontaktoplysninger
- Vælg Kontakt- og tilmeldingsoplysninger
- Vælg Se og ret dine generelle kontaktoplysninger
- Skriv selskabets mailadresse og vælg Gem
Skriv med os
For at kunne skrive til os, skal du tilmelde selskabet kontakt med Skatteforvaltningen. Det gør du sådan:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Profil
- Vælg Profil- og kontaktoplysninger
- Vælg Kontakt- og tilmeldingsoplysninger
- Vælg Se og ret tilmeldingsoplysninger
- Vælg Kontakt med Skatteforvaltningen
- Skriv den mailadresse, som skal modtage vores svar, og tryk Godkend
Efter en halv time kan du benytte "Skriv til os" under "Kontakt" i TastSelv Erhverv.
Post fra det offentlige
Dit selskab får vigtig post fra os og andre myndigheder i Digital Post på virk.dk og i Digital Post-appen. Digital Post blev automatisk oprettet, da du registrerede selskabet. Hvis du knytter en mailadresse eller et mobilnummer til Digital Post, får du besked, når der er post.
Se, hvilke tilbud vi har til dit selskab
Vi har flere videoer, der er relevante for dig som selskabsejer.
Se vores video: Nyt selskab - få en god start (16:24 min.)
Se vores video: Forstå Skattekontoen på under 2 minutter (1:50 min.)
Samtalen er til dig, der har startet et selskab inden for de sidste 2 år, og har brug for vejledning om fx moms, skat og indberetning.