Sådan indberetter du moms
Med din momsindberetning fortæller du os hvor meget køb og salg, du har haft i perioden. Husk, at du også skal indberette, selvom du ikke har haft nogen omsætning. Det kalder vi en nulindberetning.
Du kan indberette, så snart perioden starter, men vær opmærksom på, at du kan først betale 5 dage før fristen. Vil du betale tidligere, skal du hæve udbetalingsgrænsen til virksomhedens Skattekonto.
Læs mere om betaling på Sådan betaler du moms
Video: Sådan indberetter og betaler du din moms
(3:44 min)
Du indberetter moms i TastSelv Erhverv.
- Vælg Moms
- Vælg Momsindberetning
- Vælg Indberet moms
- Find den periode, du skal indberette for, og vælg Indberet moms
- Udfyld dine kontaktoplysninger, så vi kan kontakte dig, hvis vi har spørgsmål til din indberetning.
- Du skal nu lave selve indberetningen. Udfyld alle relevante felter - felter markeret med en rød stjerne (*) skal udfyldes. Du kan få hjælp ved at klikke på de blå spørgsmålstegn.
- I bunden af siden vælger du Godkend
- Herefter får du vist et kvitteringsbillede, hvor du kan se, hvor meget du skal betale eller have tilbage. Læs mere på Sådan betaler du moms
Video: Sådan indberetter du moms i TastSelv Erhverv
(1:16 minutter)
Bruger du et af Erhvervsstyrelsen godkendt regnskabsprogram, kan du vælge at indberette moms til TastSelv Erhverv via regnskabsprogrammet og modtage en kvittering for indberetningen. Du eller din revisor skal dog altid selv godkende den endelige indberetning af moms.
Inden du kan indberette via dit regnskabsprogram, skal du give dit program tilladelse til at indsende data omkring din momsindberetning på dine vegne.
Sådan gør du, hvis du vil give udbyderen af dit regnskabssystem tilladelse til at logge på TastSelv Erhverv på dine vegne:
Først skal du logge på TastSelv Erhverv:
1
Tryk på Profil- og kontaktoplysninger
2
Vælg Rettigheder og adgange til TastSelv i menuen til højre
3
Vælg Autoriser revisor m.fl. i menuen til højre
4
Vælg NemVirksomhed -adgang for regnskabssystemudbyder i rullemenuen nederst under kolonnen Rettighed. Feltet er markeret med en rød stjerne.
Tryk derefter på pilen til højre for dit valg.
5
Skriv se - eller cvr-nummeret på udbyderen af dit regnskabsprogram i feltet til højre markeret med en rød stjerne.
Tryk på pilen til højre for din indtastning.
6
I feltet under kolonnen Slutdato vælger du, hvor længe adgangen skal gælde.
Tryk Gem.
Nu har du givet udbyderen af dit regnskabssystem tilladelse til at logge på TastSelv Erhverv på dine vegne for en periode, du selv har valgt.
Du kan til enhver tid slette tilladelsen igen ved at markere rettigheden og trykke Slet autorisation.
- Når du har fået dit regnskabsprogram til at overføre momstal, vil du blive ført videre til TastSelv Erhverv, hvor du skal logge ind med MitID, inden du kan se din momsindberetning
- Tjek den udfyldte indberetning for fejl og godkend.
- Nu er indberetningen indsendt til os. Din kvittering for indberetningen bliver sendt til dit regnskabsprogram.
Vær opmærksom på, at det fortsat er din virksomheds eget ansvar at sikre sig, at indberetningen sker korrekt. Vi står ikke til ansvar for indberetninger sket via løsningen.
Skal du betale moms, skal du gøre, som du plejer.
Du skal også indberette moms, selvom din virksomhed ikke har haft køb eller salg i indberetningsperioden. Du betyder, at du skal indberette 0 kr. Det kalder vi en nulindberetning.
Du nulindberetter moms i TastSelv Erhverv.
1
Vælg Moms
2
Vælg Momsindberetning
3
Vælg Indberet moms
4
Find den periode, du skal nulindberette for, og vælg Nulindberet
5
Alle relevante felter er automatisk udfyldt med et 0. Rul til bunden af siden og vælg Godkend
Du kan finde kvitteringer for tidligere indberetninger på TastSelv Erhverv.
- Log på TastSelv Erhverv
- Åbn menupunktet Moms
- Vælg Momsindberetning
- Vælg Se tidligere indberetninger
- Du åbner den enkelte indberetning ved at klikke på øjet i kolonnen ”Vis”.