Investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
Danske og udenlandske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning (IMB) er investeringsenheder, der opfylder følgende betingelser:
- De skal give Skatteforvaltningen meddelelse om valg af status som IMB.
- De skal have en aktivmasse, som udelukkende er placeret i værdipapirer mv.
- De skal udstede omsættelige beviser.
- Alle deltagere skal være berettiget til samme forholdsmæssige afkast.
- De skal indsende oplysninger om minimumsindkomst til Skatteforvaltningen årligt.
Derudover skal danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning have mindst otte medlemmer eller udøve effektiv markedsføring over for hele eller dele af offentligheden med henblik på at få flere medlemmer. Kravet om mindst otte medlemmer eller effektiv markedsføring kan dog fraviges. Se nærmere i selskabsskattelovens selskabsskatteloven (SEL) § 1, stk. 8.
Hvis I ønsker at oprette et nyt investeringsinstitut med minimumsbeskatning, kan I anmode om et cvr-nummer på virk.dk.
På virk.dk I kan også anmode om administrative se-numre til nye afdelinger og andelsklasser i både nye og eksisterende investeringsinstitutter med minimumsbeskatning.
Hvis I ønsker at oprette et investeringsinstitut med minimumsbeskatning med civilretlig status som en værdipapirfond, skal I sende en anmodning til Skattestyrelsen.
Anmodningen sendes via blanket 40.118: Oprettelse af se-nummer til nye værdipapirfonde. I den digitale blanket kan I læse, hvilke oplysninger anmodningen skal indeholde.
Hvis I ønsker at tilvælge skattemæssig status som et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, skal I sende Skatteforvaltningen en meddelelse om det. Meddelelsen skal indsendes senest den 31. december i kalenderåret før det kalenderår, som meddelelsen skal gælde fra.
Et nyoprettet investeringsinstitut kan valget af status som minimumsbeskattet gælde allerede fra det kalenderår, hvori investeringsinstituttet er oprettet. Det kræver dog, at valget træffes samtidig med oprettelsen. Meddelelsen om valget skal indsendes senest 2 måneder efter oprettelsen, dog senest den 31. december i oprettelsesåret.
Meddelelsen om valg af status som et investeringsinstitut med minimumsbeskatning skal indsendes sammen med oplysning om, hvorvidt investeringsinstituttet er aktiebaseret eller obligationsbaseret.
I sender meddelelsen via TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Kontakt
- Vælg Skriv til os
- Vælg Selskaber, fonde og foreninger
- Vælg Aktier, anparter, udbytte-, royalty-, rente- og kursgevinstskat
- Vælg Investeringsforeninger og investeringsselskaber (ikke A/S eller ApS)
- Skriv din besked, og vælg Send.
Når I har skattemæssig status som et investeringsinstitut med minimumsbeskatning hos Skattestyrelsen, er I forpligtet til årligt at indsende en række oplysninger, herunder opgørelse af minimumsindkomsten samt årsrapport. I skal derudover indsende en opgørelse over aktivfordelingen, som viser fordelingen mellem aktier og obligationer, der ejes af instituttet.
I skal indsende oplysningerne til Skattestyrelsen senest 2 måneder efter instituttets godkendelse af regnskabet, dog senest den 30. juni i året efter det kalenderår, som minimumsindkomsten kommer fra.
Hvis I ikke indsender oplysningerne rettidigt, vil investeringsinstituttet anses for ikke at have overholdt kravene for at have skattemæssig status som investeringsinstitut med minimumsbeskatning. Det vil betyde, instituttet i stedet har skattemæssig status som investeringsselskab. Overgangen får virkning fra udløbet af indkomståret.
Hvis der er tale om et udenlandsk investeringsinstitut med minimumsbeskatning, vil et institut, der ikke har indsendt de lovpligtige oplysninger til tiden, ikke længere anses for at være omfattet af danske skattemæssige regler.
I indsender oplysningerne via TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Kontakt
- Vælg Skriv til os
- Vælg Selskaber, fonde og foreninger
- Vælg Aktier, anparter, udbytte-, royalty-, rente- og kursgevinstskat
- Vælg Investeringsforeninger og investeringsselskaber (ikke A/S eller ApS)
- Skriv din besked, og vælg Send.
Hvis instituttet ikke længere lever op til betingelserne for at være et investeringsinstitut med minimumsbeskatning, eller ændrer instituttet skattemæssig status, skal I give os besked.
Ændringen af skattemæssig status har først virkning fra den 1. januar i året efter det kalenderår, hvor meddelelsen om statusskift er sendt til Skattestyrelsen.
I indsender oplysninger om ændring eller ophør via TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Kontakt
- Vælg Skriv til os
- Vælg Selskaber, fonde og foreninger
- Vælg Aktier, anparter, udbytte-, royalty-, rente- og kursgevinstskat
- Vælg Investeringsforeninger og investeringsselskaber (ikke A/S eller ApS)
- Skriv din besked, og vælg Send.
For at sikre korrekt beskatning af medlemmerne i investeringsinstitutter med minimumsbeskatning (IMB) kan I give os besked hvis:
- Et aktiebaseret IMB ændrer klassifikation til obligationsbaseret.
- Et obligationsbaseret IMB ændrer klassifikation til aktiebaseret.
Ved ændring af klassifikation fra obligationsbaseret til aktiebaseret skal I være opmærksomme på, at instituttets aktiver og passiver anses for anskaffet på det oprindelige anskaffelsestidspunkt og til den oprindelige anskaffelsessum.
Overgangen fra enten aktiebaseret eller obligationsbaseret får først virkning fra udløbet af det pågældende indkomstår.
I indsender oplysninger om klassifikation i TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Kontakt
- Vælg Skriv til os
- Vælg Selskaber, fonde og foreninger
- Vælg Aktier, anparter, udbytte-, royalty-, rente- og kursgevinstskat
- Vælg Investeringsforeninger og investeringsselskaber (ikke A/S eller ApS)
- Skriv din besked, og vælg Send.
Udover årligt at indsende oplysninger om minimumsindkomst mv. skal investeringsinstituttet indberette om investors beholdning, modtagne udbytter samt køb og salg.
Ved indberetningen skal du oplyse, at der er tale om et investeringsinstitut med minimumsbeskatning. Det fremgår af jeres registreringsbevis, om investeringsinstituttet er registreret som aktie- eller obligationsbaseret.
Når du indberetter om investor, skal du oplyse, om der er tale om:
- et aktiebaseret investeringsselskab, der er registreret på Skattestyrelsens liste over aktiebaserede investeringsselskaber.
- et andet investeringsselskab, der ikke er registreret på Skattestyrelsens liste over aktiebaserede investeringsselskaber.
- et rent obligationsbaseret investeringsselskab, hvor der kun er investeret i obligationer m.v.
Indberetningen om køb og salg samt beholdning pr. 31. december skal foretages årligt. Ved udlodning af udbytte til investorerne skal indberetningen foretages løbende.
Vær opmærksom på, at der gælder andre regler for, hvem der skal indberette, hvis aktierne ligger i depot i et pengeinstitut eller er indskrevet i en værdipapircentral.
Du kan læse mere om investeringsselskabers indberetning i indberetningsvejledningerne på siden Beviser og aktier i investeringsforeninger og selskaber (IFPA).
Har I spørgsmål, der handler om investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, kan I sende dem via TastSelv Erhverv:
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Kontakt
- Vælg Skriv til os
- Vælg Selskaber, fonde og foreninger
- Vælg Aktier, anparter, udbytte-, royalty-, rente- og kursgevinstskat
- Vælg Investeringsforeninger og investeringsselskaber (ikke A/S eller ApS)
- Skriv din besked, og vælg Send.
Reglerne om investeringsinstitutter med minimumsbeskatnings subjektive skattepligt findes i SEL § 1, stk. 1, nr. 5 c.
Reglerne om indsendelse af oplysninger mv. findes i ligningslovens (LL) § 16 C og aktieavancebeskatningslovens (ABL) §§ 21-22.
Reglerne om ændringstidspunkt ved statusskifte findes i SEL § 5 F.
I bekendtgørelse 2013-08-09 nr. 1003 om oplysnings- og dokumentationspligt for investeringsinstitutter med minimumsbeskatning er det nærmere fastsat, hvilke oplysninger der skal indsendes efter LL § 16 C, stk. 10.
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning om beskatning af gevinst og tab samt udlodninger fra investeringsselskaber, investeringsforeninger, SIKAV'er og værdipapirfonde mv.